Time flies - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Esther Mekelenkamp - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Esther Mekelenkamp - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal,

De weken gaan zo snel, dat ik nauwelijks tijd heb om even een update te schrijven. Nou is er de afgelopen weken ook niet enorm veel gebeurt, maar juist de stageweken vliegen voorbij. Na ons weekendje Franz Joseph hebben we drie stageweken, voor onze grote trip naar het Noordereiland. Het is heel raar hoe snel iets 'normaal' wordt en je weer in een ritme komt. Dat maakt dat de tijd vliegt.

Ik ben inmiddels helemaal ingeburgerd in de klas. De kinderen zijn heel enthousiast en de naam 'Miss M' vind ik eigenlijk wel heel erg leuk. De afgelopen weken stonden in het teken van het leren lesgeven met het Nieuw-Zeelandse systeem en natuurlijk in het Engels. Ik ben begonnen aan een lessenreeks met de hoofdvraag: hoe komt het dat er zoveel kinderen op school zijn met een Nederlandse afkomst? Dat heeft alles te maken met de Tweede Wereldoorlog en daar ben ik nu met mijn klas mee bezig. Dat gaat eigenlijk veel beter dan verwacht. Ook de leeslessen neem ik over het algemeen op me. Het verbaast me ook hoe goed het lesgeven me afgaat in het Engels. Dat was in het begin echt lastig, want jij kent niet alle woorden die voor de kinderen normaal zijn. Zo langzamerhand heb ik die woorden ook geleerd en zien de kinderen mij ook als leerkracht. Ik heb het, ondanks de gestreste leerkrachten die er rondlopen en het feit dat alles georganiseerde chaos is, het enorm naar mijn zin op stage.

Afgelopen weekend ben ik met Keimpe naar Akaroa geweest, een stadje in de buurt. Als iets in de buurt ligt, dan is dat zo'n anderhalf tot twee uur rijden, haha. We zijn met een shuttlebus heen en weer gegaan en het was even alsof we aan de Middellandse Zee zaten. Het was ook prachtig weer. Akaroa is geen groot stadje, maar wel vrij toeristisch. Toevallig was er op dezelfde dag dat daar naartoe gingen ook een wielrenwedstrijd van Christchurch naar Akaroa, dus het was heel druk. Dat maakte het ook erg gezellig en vrolijk. Er is niet veel te doen, maar het was gewoon een relaxt dagje. Het weer zat mee, er waren leuke koffietentjes en we hebben op ons gemak even in de souvenirwinkeltjes gesnuffeld.

In dat zelfde weekend hebben Keimpe en ik Christchurch nog een beetje meer verkend. Dat mag ook wel, als je er inmiddels al een maand bent. We zijn naar het Canterbury museum geweest, dat voor de verandering gratis was (alles is hier heel duur) en we hebben het echte centrum eens doorlopen. Eigenlijk is er geen echt centrum meer, doordat de aardbeving alles heeft verwoest. De mensen doen hun best om er het beste van te maken, dus overal zijn kraampjes. Maar het is goed te zien dat het nog lang niet af is. Overal wordt gewerkt. Er liggen nog veel gebouwen in puin, zelfs na vier jaar.

Dit weekend zijn San, Rosalie, Keimpe en ik naar Kaikoura geweest. Dat is een dorpje op ongeveer 2,5 à 3 uur rijden van Christchurch. Keimpe en ik gingen daar walvis spotten op een boot. We hebben niet alleen walvissen gezien, maar ook een haai en een groep van zestig dolfijnen. Dat was echt super gaaf! Het weer zat mee en toen Keimpe en ik terugkwamen van onze tocht, hebben we het dorpje een beetje verkent. We hebben een aantal zeehonden gezien op het strand, wat ook heel leuk was. Daarna de dag afgesloten met fish and chips.

Aanstaande donderdag vertrekken we voor onze reis over het Noordereiland. We gaan twee weken het andere eiland verkennen en daar kijk ik enorm naar uit. Daar komt zeker een update van!

  • 29 Maart 2015 - 13:34

    Odette Hegeman:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Het lesgeven daar lijkt mij moeilijker dan hier in Nederland. Zijn de ouders daar ook zo (positief of negatief) betrokken ?
    Hebben de leerlingen ook een schooluniform aan ?

    Groet Odette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Esther

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 5253

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 25 Mei 2015

Stage in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: